viernes, 11 de diciembre de 2009

4. Avaluació de recursos

1. Feu un vincle a la vostra webquest des del blog. Escriviu-la en una entrada específica i escriviu alguns comentaris sobre els aspectes més destacats (destinataris, objectius volíeu assolir, etc).

Nom de la WebQuest: La ficció supera la realitat o la realitat supera la ficció?
Direcció de la webquest:
http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_derecha_w.php?id_actividad=4833&id_pagina=1

Considero que la nostra proposta pot respondre als diferents nivells d’interculturalitat, des de la bàsica fins al nivell alt. Considero que és una activitats que depèn totalment de la implicació dels alumnes i del seu nivell de creativitat en el moment de crear diferents situacions que posteriorment filmaran. De fet l’objectiu no és arribar a un nivell superior d’interculturalitat sinó poder reforçar el nivell bàsic i afavorir la comprensió mútua dels processos migratoris i de l’intercanvi cultural. És a dir, el propòsit de la webquest és promoure que els alumnes estiguin preparats pel diàleg multicultural.

En la nostra webquest i en les activitats que promou aquesta eina telemàtica es treballen alguns dels conceptes principals de la interculturalitat. Primer de tot, es potencia l’observació de la diversitat interculturalitat. Un dels objectius és que els alumnes observin i reflexionin sobre quins són els trets específics de les diferents cultures presents a l’escola i al seu voltant. Amb això, ha de ser capaços de poder analitzar a causa de quins aspectes existeix l’exclusió social i quins són els criteris que utilitza la societat per situar a una certa cultura en una posició d’inferioritat respecte d’altres.

D’altra banda, en la webquest també es treballa el concepte de migració. Es proposa una reflexió sobre les causes que provoquen aquesta migració, que aporta aquesta immigració en la societat receptora i quins són els processos d’adaptació tant de les persones que migren com aquelles que reben la immigració. En la nostra webquest els alumnes han de crear una situació multicultural que es produeixi en el seu entorn habitual, especialment al barri o a l’escola. Cal, per tant, que els alumnes reprodueixin des de dins una situació quotidiana de xoc cultural.

2.Valoració de la webquest com a eina que pot incidir especialment en habilitats de caràcter intercultural.

Considero que els recursos telemàtics com les webquests, els fòrums de debat, les pàgines web, les activitats virtuals educatives sobre interculturalitat i molt d’altres obren un ventall diferencial respectes les activitats tradicionals.

Primer de tot, l’alumne se sent més atret per un tipus d’activitat menys acadèmica i l’ús de les TIC per dur-la a terme acostuma a incrementar la seva motivació. Segon, el material audiovisual sempre ajuda a poder sensibilitzar per una realitat determinada. Existeix una infinitat de documents, pàgines, imatges o vídeos que poden a ajudar a transmetre aquesta realitat. A més, si se sap cercar per Internet, la xarxa ofereix recursos actuals (i no material obsolet o estàtic) i aquests sovint estan interrelacionats i a partir d’un recurs pots arribar a molts més. Tanmateix aquests recursos, així com la webquest, sempre estan presents sigui on quina sigui el lloc on es vulgui obtenir la informació. Es podria dir que aquesta informació es pot repetir en el futur encara que no s’estigui a l’escola.

Pel que fa a la webquest, aquesta és una eina amb una dinàmica d’aprenentatge força interessant ja que promou unes activitats dins un procés educatiu molt marcat. Els apartats de disseny sempre són els mateixos. Això fa que sigui molt clar pel professorat que la usa com funciona i quines són les activitats que ha de realitzar per dur-la a terme. A més, sovint la publicació de la guia del professorat facilita les coses. Un altre dels aspectes que fa que sigui un model positiu d’educació intercultural és, per una banda, que aquesta promou una línia de treball determinada i definida i que aquesta promou una sèrie de tasques avaluatives, és a dir, que els alumnes poden saber si estan realitzant allò que se’ls demana.


3.Comentari del material que s'ha avaluat en la PAC3 (perquè és important saber catalogar recursos?).

Penso que es important per dos motius. D’una banda, és important que per publicar recursos a l’abast de tothom cal que aquests estiguin ben elaborats. Un dels problemes de la xarxa és que hi ha una quantitat d’informació banal important. És a dir, hi ha molts recursos que no estan ben acabats o ben resolts i que alenteixen una cerca d’una determinada informació o material que són inservibles.

D’altra banda, és molt important haver catalogat un recurs ja que això comporta un anàlisi important d’aquest abans de treballar-hi. Solament d’aquesta manera, el professorat serà capaç d’ajustar-la a la seva realitat docent i de preveure i cobrir els possibles defectes que aquesta tingui. Cal aprofundir en els detalls ja que són aquests els que donen l’alta qualitat en la tasca del tutor o del professorat.

4.Valoreu què us han aportat la PAC2 i la PAC3 per a la vostra futura activitat professional com a psicopedagogs/gues (utilitat de saber crear recursos en web, conèixer i saber catalogar recursos, classificar segons conceptes relatius a la assignatura, relació amb la PAC2 i interès didàctic entre altres).

Com a professional d’educació considero fonamental el treball amb les noves eines telemàtiques que ens ofereix la web. Actualment treballo com a professor de batxillerat i uso algunes eines telemàtiques, com per exemple el MOODLE per impartir les meves classes. A més, m’encarrego de la informàtica de l’escola i soc el gestor de la pàgina web. Penso que ha estat important per mi saber catalogar un recurs telemàtic ja que acostumo a mirar-me’ls molt per sobre i sovint amb deficiències en la pràctica. Cal estudiar els recursos amb serenor i tenir en compte els detalls que duran a la pràctica a l’èxit. Sempre hi haurà detalls a poder millorar però la majoria si el professor ha estudiat bé el recurs aquest serà capaç de resoldre els problemes.

Em considero sensibilitzat respecte les eines telemàtiques. Soc un mica reticent en la meva tasca docent de matemàtiques però la considero una eina fonamental per a la tutoria i per a l’educació en la interculturalitat. Ha estat interessant la relació que es pot efectuar d’un recurs (com la WebQuest) amb la teoria de l’assignatura i els diferents conceptes estudiats en aquesta. Cal que el professional conegui els processos culturals abans d’enfrontar-se en una activitat que reflexioni sobre això.

No hay comentarios:

Publicar un comentario